Skolhunden
Karin, Ester & Keisa
Jag bor ute på landet i ett rött litet hus med skogen som granne. Min familj består av två vuxna barn som inte bor hemma längre.
I mitt hem bor jag nu med mina tre hundar och en svart katt. Äldst i flocken är min Shetland Sheepdog Vera som snart är 12 år, katten Dolly som är 9 år och storpudlarna Ester 4 år och Kesia som är 1 år.
När jag är ute och går med mina hundar – får jag en del uppmärksamhet. Många är kommendanterna över hur vackert mina pudlar rör sig och hur stolta de är.
Mina bästa kollegor!
Vad var det som gjorde att du skaffade just pudel?
Jag är utbildad textil och bildlärare samt värdegrundspedagog.
För fem år sedan blev jag intresserad av djurassisterande pedagogik och ville få in det i mitt arbete på skolan.
Jag började leta efter den optimala hunden och hundrasen.
Hunden skulle vara samarbetsvillig, nyfiken på att lära sig trix och kunna vara med barn och dessutom skulle pälsen var bra / med låga allergener / – I mitt letade blev jag allt mer nyfiken på pudlar.
Jag började ringa runt till olika uppfödare och tittade samtidigt på flera
YouTube klipp på hundar som gjorde BPH och blev väldigt nyfiken på en kennel i Kungälv. Efter ett samtal bestämde vi en tid där jag kunde få komma och träffa inte bara en blivande ”mamma” utan även mormor och mormors mor.
I ärlighetens namn hade jag planer att leta efter en mindre hund som ex. en mellanpudel eftersom jag aldrig hade haft en stor hund. Jag var orolig att jag inte skulle klara av att gå från liten hundar till en stor hund men efter mötet med dessa underbara hundar var jag förlorad – jag blev upp över öronen KÄR!
Vi finns vid elevens sida!
Vårt arbete är att finnas som stöd för eleverna men också att ta bort uppmärksamhet som kan vara jobbigt för en elev som varit från skolan länge. Uppmärksamheten får hundarna och dessutom ger det en status till eleven. ” Åh kan inte jag också få vara med hundarna.”
Vi jobbade på en skola med elever från förskolan till åk 9.
När så Ester och jag fick hjälpa två elever tillbaka till skolan fick vi möjligheten att gå ingå i BRB och på heltid jobba med elever med hög frånvaro.
Men en heltid och en hund gjorde att jag vände mig igen till ”min” kennel och där fanns Kesia.
Vi hoppas nu kunna hjälpa fler elever att känns sig trygga, sedda och respekterade.
Vi finns vid elevens sida!
Vad innebär pälsvård för er?
Jag får också frågan om hur jag sköter deras päls.
Vi har ”spadag” en gång i månaden.
För att jag inte skall tycka det tar för mycket tid så gör jag så att när jag klipper hela Ester så klipper jag bara Kesias nos och tassar (samt klipper med sax ”hättan” på huvudet och svansen). Nästa gång är det Kesia som får en hel kropps behandling och Ester bara nos och tassar. På så vis känns det mer hanterbart.
Jag tycker deras päls är underbar och eleverna älskar att klappa och smeka dem.